رژیم سم زدایی

26 تیر 1402
رژیم سم زدایی

رژیم سم زدایی نوعی رژیم درمانی می باشد که این روزها بین برخی از افراد محبوب شده است. این رژیم مدعی است که بدن را پاکسازی کرده و تمامی سموم را از بدن خارج می کند. البته تا کنون دقیق مشخص نشده که این ادعا چقدر صحت دارد و چگونه موجب از بین رفتن سم ها می شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این رژیم و مزایا و معایب آن بپردازیم.

رژیم سم زدایی چیست؟

رژیم سم زدایی که با نام رژیم دیتاکس هم شناخته می شود یک دوره رژیم کوتاه مدت است که برای استراحت دادن به معده، روده و سم زدایی از خون و کبد مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً اساس این رژیم بر پایه مصرف فراوان آبمیوه و آب سبزیجات است.

رژیم دیتاکس ادعا می کند که:

  • با روزه داری به اندام های بدن استراحت می دهد.
  • موجب بهبود گردش خون در بدن می شود.
  • بدن را تقویت کرده و موجب می شود بیشتر از قبل مواد سمی را از طریق ادرار، مدفوع و تعریق دفع کند.
  • باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود.
  • باعث بهبود برخی مشکلات مانند مشکلات گوارشی، بیماری های خود ایمنی و خستگی مزمن می شود.
  • کبد را تحریک می کند تا از شر مواد سمی و زائد خلاص شود.

رژیم سم زدایی و لاغری

تجمع آلودگی در خون باعث آلوده شدن خون، تضعیف عملکرد معده و بروز خستگی مفرط می شود که هر کدام از این موارد می توانند موجب افزایش وزن و چاقی شده و روند کاهش وزن را با مشکل رو به رو کنند. از این رو رژیم سم زدا برای لاغری بسیار موثر بوده و می تواند موجب رفع استپ وزنی شده و روند لاغری را سرعت ببخشد.

علاوه بر این مصرف مواد غذایی کم کالری در طول رژیم دیتاکس موجب کاهش وزن می شود. در اغلب این رژیم ها، مصرف غذاهای جامد ممنوع بوده و به همین علت کالری دریافتی بدن به شدت کاهش می یابد. این کاهش کالری در کنار سم زدایی باعث کاهش وزن نیز می شود.

مزایای پیروی از رژیم سم زدایی

رژیم سم زدایی

رژیم سم زدایی از جنبه های زیر برای سلامتی مفید می باشد:

  • کاهش چربی اضافه
  • پرهیز از مصرف مواد خوراکی دارای فلزات سنگین و آلودگی
  • پرهیز از غذاهای فراوری شده
  • نوشیدن آب فراوان و چای سبز
  • کاهش استرس
  • ایجاد آرامش
  • خواب مناسب و آرام
  • مصرف غذاهای سالم و مقوی

عوارض حاصل از رژیم سم زدایی

عوارض حاصل از رعایت رژیم سم زدا عبارتند از:

کاهش شدید کالری

برخی از انواع رژیم های دیتاکس محدودیت شدید کالری را توصیه می کنند. کاهش شدید کالری و روزه داری بلند مدت موجب بروز احساس خستگی، تحریک پذیری و بوی بد دهان می شود.

افزایش سطح قند خون

وقتی از آب میوه ها استفاده می کنید، قند بیشتری وارد بدن خود می کنید. پالپ میوه موجب کاهش قند خون می شود و زمانی که آب میوه را می گیرید پالپ از بین می رود. در طول رژیم سم زدا ممکن است سطح قند خون بالا رود و این موضوع به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است.

از دست دادن عضلات

وقتی از رژیم سم زدایی پیروی می کنید که فقط شامل آب میوه و سبزیجات است، پروتئین مورد نیاز بدن برای ساخت عضله فراهم نمی شود. این موضوع باعث بد فرم شدن عضلات می شود. زیرا بدن برای عضله سازی به پروتئین احتیاج دارد.

کمبود انرژی و کاهش ویتامین

از دیگر عوارض روزه داری طولانی مدت می توان به کمبود انرژی به دلیل فقر ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن اشاره کرد.

غذاهای شناخته شده به عنوان سم زدا

رژیم دیتاکس

مواد غذایی که در ادامه بیان می کنیم به عنوان مواد سم زدا شناخته می شوند:

میوه ها

میوه سرشار از آب، آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین های مهم و مواد مغذی هستند و به همین علت موجب پاکسازی بدن می شوند. علاوه بر این هضم میوه برای بدن آسان است.

سبزیجات با رنگ تیره

اسفناج، کلم و سایر سبزی های برگدار موجب سم زدایی دستگاه گوارش می شوند.

سیر

این یکی از بهترین مواد غذایی است که به عنوان سم زدا شناخته شده است. سیر باعث تحریک کبد و تولید آنزیم های سم زدا می شود و به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند.

مرکبات

پرتقال، لیمو و لیموترش فرآیندهای آنزیمی دستگاه گوارش را تقویت کرده و موجب پاکسازی بدن می شوند. برای افزایش سم زدایی بدن، روز خود را با یک لیوان آب گرم و لیموترش شروع کنید.

چای سبز

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است، علاوه بر این ادعا می شود می تواند سموم را از بدن دفع کند. چای سبز آنتی اکسیدانی به نام کاتچین دارد که باعث بهبود عملکرد کبد می شود.

جوانه بروکلی

بروکلی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که باعث تحریک آنزیم های سم زدا در سطح سلول می شود. خود بروکلی هم مفید است اما جوانه آن خواص بسیاری دارد.

سبزی های خام

نوشیدن آب سبزیجات و خوردن سبزیجات خام کمک بزرگی به سم زدایی بدن می کند. گل کلم، کلم بروکلی، سیر، زردچوبه، پونه کوهی، پیاز، هویج، مارچوبه، کنگرفرنگی و تربچه مواد مغذی برای بدن هستند. سبزیجات سرشار از گوگرد و گلوتاتیون هستند. کبد به کمک گوگرد مواد سمی را راحت تر از بین می برد.

دانه ها و آجیل ها

مصرف دانه ها و آجیل هایی را که به سادگی هضم می شوند در مدت زمان رژیم خود فراموش نکنید. بادام، گردو، تخم کدو، کنجد، شاهدانه، بذر چیا و دانه آفتابگردان انتخاب های خوبی هستند.

روغن های دارای امگا 3

در طول رژیم سم زدایی خود از روغن های آووکادو، زیتون، شاهدانه و بذر کتان استفاده کنید تا دیواره های روده روان شود و مواد سمی جذب روغن شده و از بدن دفع می شوند.

رژیم سم زدایی برای چه کسانی خطرناک است؟

بعضی افراد بدون تجویز پزشک نباید از رژیم های سم زدا پیروی کنند. این افراد شامل کودکان، نوجوانان، سالمندان، بانوان باردار و شیرده، افراد مبتلا به سوء تغذیه، افراد دارای مشکل قند خون مانند دیابت و افراد مبتلا به اختلالات تغذیه می شود.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.