بیماری کبد چرب چیست و چطور درمان می‌ شود؟

23 مرداد 1402
بیماری کبد چرب

این بیماری یکی از رایج ‌ترین بیماری ‌های کبد می باشد، که با جمع شدن بیش ‌از اندازه چربی در این عضو اتفاق می ‌افتد. کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی اصولی و سالم، نقشی بسیار مهم در درمان کبد چرب و پیشگیری از عوارض آن دارد. این بیماری به طور معمول از سبک زندگی و تغذیه نا مناسب پدیدار می شود.

کبد چرب چطور بهبود پیدا می کند؟

برنامه غذایی سالم نقشی کلیدی در پیشگیری و درمان این بیماری دارد. کم کردن وزن با رژیم لاغری و ورزش کردن در بهبود این بیماری بسیار مهم است. برای افراد دارای کبد چرب مخصوصا آن هایی که اضافه ‌وزن دارند، اولین قدم کاهش وزن به طور سالم می باشد. همان گونه که استفاده از غذا های چرب و پر از کربوهیدرات (قند) ساده سبب ایجاد کبد چرب می ‎شود، داشتن برنامه غذایی سالم و متعادل از آسیب به کبد پیشگیری می کند و سبب کم تر شدن التهاب کبد می ‌شود. رژیم کبد چرب باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود و وضعیت کبد را به حالت طبیعی و اولیه خود تبدیل می کند.

مواد غذایی مناسب برای کبد چرب

این مواد غذایی عبارتند از:

سبزیجات

در اسفناج و باقی سبزیجات با برگ‌ سبز مانند انواع کلم از جمله کلم بروکلی اجزایی وجود دارد، که به بهبود این بیماری کمک می‌ کنند؛ با این‌ حال پختن سبزیجات اثر بخشی آن ‌ها را کاهش می دهد.

سویا و لوبیا

لوبیا برای درمان کبد چرب

سویا و لوبیا بسیار در کم شدن خطر کبد چرب مفید هستند. تحقیقات نشان می دهد که حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس از نظر غذایی به شدت غنی بوده، و همچنین دارای اجزایی هستند که در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر هستند. قابل به ذکر است که جایگزینی گوشت قرمز با سویا، اثر به خصوصی در کم شدن سطح تری‌ گلیسیرید و کم شدن علائم این بیماری دارد. پنیر سویا یا همان توفو غذایی است که با شیر سویا تولید می شود و علاوه ‌بر این‌ که منبعی عالی از پروتئین است، به کم کردن دریافت چربی نیز کمک می‌ کند.

ماهی

ماهی ‌های چرب مانند قزل ‌آلا، ساردین، سالمون و ماهی تن منبعی عالی از امگا سه هستند. تحقیقات نشان داده که امگا سه به تقویت چربی خوب در خون و همچنین کم شدن سطح تری گلیسیرید خون کمک می‌ کند.

بلغور جوی دوسر

غذا های سرشار از فیبر مانند بلغور جوی دو سر نقش بسیار مهم در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکی دارند.

آجیل و دانه‌ ها

هر نوعی از آجیل همانند گردو و انواع دانه‌ ها مانند دانه چیا و دانه کتان با کم کردن سطح التهاب و مقاومت به انسولین در بدن به درمان کبد چرب کمک می کنند.

زردچوبه

زردچوبه برای درمان کبد چرب

ماده فعالی به نام کورکومین در زردچوبه وجود دارد که می ‌تواند به کاهش آسیب های کبدی ناشی از کبد چرب کمک کند. همینطور مصرف مکمل زردچوبه در کم شدن مقدار آنزیم‌ های کبدی موثر است. مقدار آنزیم ‌های کبدی در این بیماری افزایش پیدا می کند.

دانه ‌های آفتاب گردان

تخم آفتاب گردان غنی از ویتامین E  می باشد؛ آنتی ‌اکسیدانی که بیشتر مواقع در بهبود کبد چرب غیر الکلی به کار می آید. به صورتی که مصرف کردن صد گرم تخم آفتاب گردان باعث رفع نیاز روزانه این ویتامین می شود.

چربی‌ های غیر اشباع

چربی‌ های اشباع مانند کره، سوسیس و گوشت قرمز را با چربی‌ های غیر اشباع  همانند آجیل، ماهی چرب، آووکادو و روغن زیتون جایگزین کنید.

سیر

تحقیقات نشان داده است مکمل‌ هایی که در پودر سیر وجود دارد به کاهش وزن و کنترل چربی در مبتلایان به کبد چرب کمک می کند.

لبنیات به خصوص شیر بادام و شیر گاو کم‌ چرب

شیر بادام

کم بودن ویتامین D در بدن می‌ تواند سبب شدید شدن این بیماری شود. زمانی که در آفتاب هستید، بدن این ویتامین را تولید می کند. همچنین این ویتامین را می توانید از بعضی لبنیات دریافت کنید. لبنیات کم ‌چرب مانند شیر بادام گزینه مناسبی می باشد زیرا که چربی اشباع کمتری دارد.

قهوه

قهوه یک نوشیدنی صبح گاهی برای تعداد زیادی از مردم می باشد. در صورتی که قهوه فواید بیشتری از زیاد کردن سطح انرژی دارد. برای مثال نوشیدن قهوه سبب کم شدن التهاب و آسیب کبد در افراد  مبتلا به کبد چرب و تقویت سوخت ‌و ساز چربی در بدن آن ها می شود.

دمنوش چای سبز

چای سبز

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کردن چای سبز در حفظ سلامتی کبد بسیار موثر می باشد؛ با‌ این وجود لازم است تا از مصرف بیش ‌از ‌اندازه چای سبز خود داری شود تا برای شما عارضه ‌ای ایجاد نکند.

آب مرکبات

آب مرکبات همانند آب گریپ ‌فروت و لیمو به ‌علت سطح بالای آنتی‌ اکسیدان‌ ها به درمان این بیماری و کاهش عوارض آن کمک می کند.

عرق خار مریم

سالیان طولانی است که از خار مریم برای بهبود بیماری ‌های مجاری صفراوی و کبد استفاده می ‌شود. خار مریم غنی از آنتی ‌اکسیدان ‌هایی می باشد که سبب باز سازی سلول ‌های کبدی و کم شدن سطح التهاب می شود.

آب چغندر قند

آب چغندر قند شامل آنتی ‌اکسیدان‌ هایی می باشد که به پیشگیری از جمع شدن چربی در کبد و افزایش سلامتی آن یاری می رساند.

عرق و چای رازیانه

تحقیقات نشان می دهد که دانه ‌های رازیانه در محافظت از کبد تاثیر می گذارند و می ‌تواند باعث کم شدن سطح آنزیم ‌هایی که به کبد آسیب میزنند شود.

مواد غذایی نا مناسب برای کبد چرب

این مواد غذایی عبارتند از:

الکل

نوشیدن الکل را متوقف کنید

نوشیدن انواع نوشیدنی های الکلی یکی از دلیل های اساسی ابتلا کبد چرب و دیگر بیماری ‌های کبد می باشد.

شیرینی ‌‌ها و نوشیدنی ‌های مصنوعی

مصرف مواد غذایی شیرین همانند نوشابه، کلوچه، کیک و آب‌ نبات را تا جایی که می توانید کاهش دهید. افزایش مقدار قند خون سبب افزایش تولید چربی در کبد می شود.

غذا های سرخ‌ شده

مواد غذایی سرخ شده کالری و چربی بالایی دارند.

نمک

مصرف بیش از اندازه نمک باعث افزایش خطر ابتلا به کبد چرب می شود.

غلات تصفیه‌ شده

در بیشتر مواقع آرد سفید بیش ‌از اندازه فرآوری می شود و همچنین مواد غذایی به دست آمده ‌از آن مانند نان سفید، برنج و ماکارونی به علت نداشتن فیبر می ‌توانند قند خون را بیش از حد افزایش دهند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.