رژیم شیردهی و جزئیاتی که باید درباره آن بدانید

6 شهریور 1402
رژیم شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی به اندازه تغذیه در زمان بارداری مهم است. کودک همه ی مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیر مادر که کاملترین غذاست، دریافت می ‌کند. شیردهی به کودک، میزان قابل توجهی انرژی مصرف خواهد کرد اما باعث کاهش وزن چشمگیری نخواهد شد. قطعا همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده، در نتیجه برای جلوگیری از اضافه وزن دوران بارداری و شیردهی، می ‌توانیم با شیوه های پیشگیرانه از چاقی و اضافه وزن بیش از حد جلوگیری کنیم.

چه زمانی پس از شیردهی می توان رژیم را آغاز کرد؟

مادر نمی تواند از همان ابتدای دوران شیردهی، رژیم لاغری را آغاز کند و کاهش میزان کالری دریافتی داشته باشد، زیرا قطعا دچار خستگی مفرط می ‌شود و توانایی نگهداری از کودک خود را نخواهد داشت. مادر شیرده جدا از تامین کالری‌ مورد نیاز برای بدن خود می بایست مواد لازم برای بدن نوزاد خود را هم تامین کند. به همین علت تغذیه مادر باید مناسب باشد و زمانی قادر به کاهش وزن می باشد که کودک به همراه شیر مادر از مواد غذایی دیگر هم تغذیه می ‌کند. تغذیه سالم و فعالیت ورزشی منظم در این دوران بسیار بهتر از رژیم‌ های لاغری دشوار با کالری دریافتی پایین است.

شیوه ‌های جلوگیری از افزایش وزن پس از زایمان و شیردهی

متأسفانه آغاز چاقي اکثر بانوان در کشور ما با ازدواج، بارداری و شيردهی آغاز می ‌شود. دلیل این مساله نیز تصور اشتباهی است که نسبت به وضعیت بارداری و شیردهی وجود دارد. از نظر اکثریت افراد، بانوی باردار می بایست مطلقا استراحت کند و به اندازه دو نفر تغذیه کند. در صورتی که از نظر پزشکی احتیاجی نیست که بانوی باردار غذای دو نفر را بخورد چرا که جنين به کالری زيادی احتیاج ندارد، بلکه به ریز مغذی ‌ها و مواد مغذی نياز دارد.

در سه ماه اول تغذیه مادر بايد به اندازه يک نفر باشد و به اندازه مصرف دو نفر ريز مغذی دريافت نماید. اینکه بعضا افراد گمان می ‌کنند در صورت هوس همسرشان به غذا یا میوه ی خاصی می بایست سریعا آن را تهیه کنند در غیر این صورت کودک دچار ناهنجاری ‌هایی می شود، تصور کاملا غلطی است. گرچه منظور ما اهمیت ندادن به تغذیه بارداری نیست. تغذيه نقش ویژه ای در رشد و نمو جنين دارد اما در نظر داشته باشید که می بایست از افراط و تفريط در تغذیه دوران بارداری خودداری کرد.

میزان کالری دریافتی مادران شیرده

حجم شیر مادر بستگی به تعداد دفعات و میزان شیردهی دارد و تغذیه نوزاد با شیر مادر سبب تولید شیر بیشتری در بدن مادر می ‌شود. همچنین با آغاز استفاده از غذاهای کمکی و کاهش دفعات شیردهی به نوزاد، حجم شیر در بدن مادر کاهش پیدا کرده و نیاز مادر شیرده به مواد مغذی نیز کاهش می یابد. برنامه غذایی متنوع و متعادل در دوران شیردهی بسیار با اهمیت است.

کالری مورد نیاز مادران شیرده فقط 500 کیلوکالری بیش از دوران پیش از بارداری می باشد. بدن برای تامین این اندازه از کالری جدا از مصرف مواد غذایی مقوی مانند پروتئین، از چربی ‌های انباشته شده در دوران بارداری نیز استفاده می کند.

گلدن تایم رژیم شیردهی چه زمانی است؟

بهترین زمان رژیم شیردهی

پاسخ به این سوال بستگی به این موضوع دارد که هدف شما از رژیم دوران شیردهی چه چیزی باشد. در حقیقت اگر به‌ دنبال راهی برای کاهش وزن در دوران بعد از بارداری هستید، طبق گفته متخصصان تغذیه می بایست بدانید، مادرانی که برای تغذیه نوزاد از شیر خود استفاده می کنند، در 6 ماه ابتدایی بعد از تولد نوزاد نباید از رژیم های لاغری استفاده کنند. اما در 6 ماه دوم شیردهی می توانند تحت نظر پزشک تغذیه به ‌دنبال راهی برای کاهش‌ وزن خود باشند. البته اگر به هر علتی تغذیه نوزاد خود را شیر خشک تعیین کرده اید، قادرید از همان بدو تولد نوزاد از یک رژیم لاغری اصولی تحت نظر متخصص پیروی کنید.

دوران شیردهی و مناسب ترین رژیم

در حقیقت، تخمین زده شده که انرژی مورد نیاز مادر در طول دوران شیردهی حدودا میان 300 تا 500 کالری در روز افزایش خواهد یافت. در واقع باید گفت احتیاج به مواد مغذی خاصی همچون پروتئین، ویتامین های  D، A، E، C، B12، روی و سلنیوم نیز افزایش خواهند یافت. به‌ همین علت است که صرف انواع غذاهای سرشار از مواد مغذی و کامل برای سلامتی شما و نوزادتان بسیار با اهمیت است. انتخاب کردن غذاهای سرشار از مواد مغذی ذکر شده می ‌تواند به شما کمک ویژه ای در دریافت تمامی درشت و ریز مغذی های مورد نیاز بدن خودتان و کودکتان بکند.

یک رژیم شیردهی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در این بخش به بعضی از ویژگی ‌های رژیم شیردهی اشاره می کنیم. در واقع رژیم شیردهی می بایست نیاز طبیعی بدن مادران شیرده را تامین کرده و  موجب سوء تغذیه در ایشان نشود. نیازهای تغذیه ای نوزاد را در بر داشته باشد. از چاقی مادر در این دوره جلوگیری کند و سبب تثبیت و متعادل شدن وزن او شود.

چه افرادی نمی‌توانند از رژیم شیردهی پیروی کنند؟

  • مادرانی که در دوره شش ماهه ابتدایی شیردهی هستند.
  • مادرانی که قصد دریافت رژیم ‌های سخت گیرانه و افراطی دارند.
  • مادرانی که حجم شیر آنها بسیار کم می باشد.

مواد غذایی مجاز در طول دوره شیردهی

رژیم دوران شیردهی

در واقع هیچ گونه رژیم غذایی مشخصی برای مادران شیرده ایده‌ آل نخواهد بود و باید هدف شما داشتن یک برنامه غذایی شیردهی سالم و متنوع باشد. در طول شیردهی، سعی داشته باشید مواد غذایی زیر را در وعده‌ های روزانه خود بگنجانید:

  • میوه‌ ها
  • سبزیجات
  • دانه ها و غلات
  • پروتئین
  • لبنیات
  • مکمل های غذایی

موادغذایی غیر مجاز در طول دوره شیردهی

شیر مادر از مواد مغذی داخل خون تامین می‌ گردد. اما خوشبختانه بسیاری از مواد مضری که می ‌توانند در بدن مادر باشند، به بدن کودک شیرخوار نمی ‌رسند. با این ‌حال، بعضی از نکاتی که در رژیم شیردهی می بایست برای محدود ‌کردن برخی مواد غذایی انجام بدهید، به این صورت هستند:

  • عدم مصرف غذاهای دریایی حاوی جیوه
  • توجه به تاثیرات کافئین بر خواب کودک
  • توجه به نحوه واکنش کودک به برنامه غذایی و در صورت نیاز ایجاد تغییرات
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.