همه چیز درباره رژیم تخم مرغ

8 آبان 1402
رژیم تخم مرغ

آیا تا کنون نام رژیم تخم مرغ به گوشتان خورده است؟ تخم مرغ در این رژیم پایه اساسی می باشد ولی تنها ماده ای که شما مصرف می کنید نمی باشد. این رژیم بسیار اساسی و مفید است. این رژیم هم مانند رژیم های دیگر نکات خاص خودش را دارد که ما در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.

رژیم تخم مرغ چیست؟

رژیم تخم مرغ

در رژیم تخم مرغ شما صبحانه خود را با استفاده از تخم مرغ شروع می کنید. اما در وعده های ظهر و شب می توانید از اقلام پروتئینی دیگری استفاده کنید.

کاربرد رژیم تخم مرغ

این مدل رژیم لاغری در بعضی مواقع به عنوان رژیم شوک به کار برده می شود و بازه زمانی آن مابین حداقل 3 و حداکثر 14 روز می باشد.

ادامه این رژیم برای زمان طولانی به بدن صدمات زیادی وارد می کند. از مشخصه های این رژیم می توان به مصرف زیاد پروتئین و مصرف کم کربوهیدرات اشاره کرد. این ویژگی رژیم تخم مرغ فواید زیادی برای ورزشکاران دارد. زیرا باعث ساخت عضله در آنها می شود.

مواد غذایی مجاز در رژیم تخم مرغ

رژیم تخم مرغ

باید به این نکته دقت کرد که حذف کامل کربوهیدرات ها در زمان طولانی باعث می شود بدن افراد به دلیل نرسیدن این اغذیه با مشکلات زیادی مواجه شود.

 شما به جز تخم مرغ می توانید از مواد غذایی دیگری استفاده کنید. این رژیم غذایی تنها سه وعده را در خود جای می دهد و در این رژیم هیچ میان وعده ای وجود ندارد. همچنین استفاده از میوه ها و سبزیجات و موادی که کربوهیدرات زیاد دارند در این رژیم ممنوع است.

در زیر فهرست موادی که می توانید در این رژیم غذایی در کنار تخم مرغ استفاده کنید آمده است:

  • ماهی
  • مرغ
  • بوقلمون
  • گریپ فروت
  • مارچوبه
  • کلم بروکلی
  • کدو سبز
  • قارچ
  • اسفناج

این لیست دارای موادی است که دارای پروتئین کامل هستند و می توانید از اینها در رژیم خود استفاده کنید.

رژیم تخم مرغ

باید به این نکته دقت داشته باشید که در خصوص استفاده گریپ فروت و نداشتن تداخل با داروهایتان مطمئن شوید. در ادامه نیز به چند مورد از موادی که در این رژیم ممنوع هستند اشاره می کنیم:

  • سبزیجات نشاسته ای (سیب زمینی، ذرت، نخود فرنگی)
  • میوه های پر کربوهیدرات (آناناس، موز و میوه های خشک)
  • غلات (نان، کینوا، ماکارونی، جو)
  • غذاهای فرآوری شده (فست فود، چیپس، کوکی و سایر شیرینی جات)
  • نوشیدنی های شیرین (آبمیوه، نوشابه، قهوه یا چای شیرین)

فواید تخم مرغ

تخم مرغ فواید بسیاری دارد که این امر باعث می شود که در سبد مصرفی خانوار  بسیار حائز اهمیت باشد. افرادی که رژیم لاغری تخم مرغ می گیرند می توانند از خواص سرشار این ماده استفاده زیادی ببرند. در ادامه با هم چند مورد را بررسی خواهیم کرد.

داشتن مواد مغذی فراوان

مقدار مواد مفید و مغذی در این ماده خیلی زیاد است و این قضیه را به آسانی می توان نشان داد. به این دلیل که تخم مرغ تمامی مواد آلی که یک سلول را به یک موجود زنده (جوجه) تبدیل می کند را در خود دارد.

چربی های سالم، ویتامین های مختلف، پروتیئن و مواد معدنی از مواد مفید موجود در این ماده هستند. همچنین تخم مرغ شامل 77 کالری، 6 گرم پروتیئن، 5 گرم چربی و مقدار کمی کربوهیدرات می باشد. مواد مفید و عالی تخم مرغ تنها در زرده آن موجود می باشد و سفیده ی آن فقط دارای پروتئین است و به طور باور نکردنی باعث سیری می شود. به همین دلیل است که تخم مرغ جزء غذاهای سیرکننده است می تواند برای لاغری و کاهش وزن موثر باشد.

کاهش میزان بیماری های قلبی

درصد وجود کلسترول در این ماده غذایی به نسبت مواد دیگر بسیار بالا است و میزان 212 میلی گرم کلسترول را در خود جای داده است، اما این کلسترول برای بدن ضرری ندارد چون باعث بالا رفتن درصد کلسترول مفید در بدن می شود. این ویژگی باعث کمک فراوان به کبد و کلیه می شود و همچنین از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

شایان ذکر است که استفاده از این ماده غذایی مقاومت بدن به انسولین را در بیماران دیابتی بسیار پایین می آورد.

حاوی کولین است

ماده کولین نام یکی از مواد پر فایده موجود در تخم مرغ است که امکان دارد تا به حال اسم آن را نشنیده باشید.

کولین در کارکرد خوب مغز و سیستم عصبی بسیار تاثیرگذار می باشد و برای قلب و کبد مقدار زیادی فایده دارد. همچنین برای افراد مخصوصا خانم های باردار بسیار خوب است، جگر گاو نیز مقدار زیادی کولین دارد.

در این ماده غذایی نیز مقدار مختلفی اسید آمینه وجود دارد این ویژگی باعث شده است که پروتئین تخم مرغ بسیار عالی باشد و استفاده از آن برای بدن مخصوصا ورزشکاران و بچه ها الزامیست.

چربی سوزی بالا در این رژیم

مقدار پایین کربوهیدرات موجود در این ماده باعث انباشته نشدن آن در بدن می شود و این قضیه باعث کاربرد زیاد آن در رژیم های کاهش وزن می شود .

همچنین پروتئین موجود در آن برای ورزشکارانی که قصد دارند علاوه بر حذف کردن چربی ها عضله سازی کنند بسیار کاربرد دارد. از طرفی تخم مرغ باعث سیری زیاد می شود که این ویژگی جلوی پرخوری را می گیرد. تخم مرغ در رژیم کاهش وزن برای کم کردن چربی دور شکم نیز کارایی دارد.

مضرات رژیم تخم مرغ چیست؟

با توجه به این که این ماده برای بدن لازم است اما مصرف بیش از اندازه آن ضررهای زیادی دارد. رژیم تخم مرغ برای افرادی که تمایل زیادی به انجام آن دارند بازه زمانی 3 الی 14 روزه در نظر گرفته شده است و به هیچ عنوان طولانی شدن این بازه زمانی توصیه نمی شود.

 از جمله مضرات رژیم غذایی تخم مرغ این است که در روز نمی توان بیش از 1000 کالری جذب کرد که این میزان از میانگین کالری که برای یک فرد بالغ نیاز است پایین تر است و این مورد سبب گرسنگی، خستگی و ضعف شدید در بدن افراد می شود.

 همچنین در بسیاری از موارد پیش آمده بدن افراد به حالت قحطی درآمده که این امر باعث شده تا مکانیسم های بدن به حالت هشدار درآمده و از چربی های انباشته بدن استفاده نکنند؛ زیرا در این شرایط بدن سعی می کند انرژی خود را حفظ کند تا از آن برای فعالیت های مهم مثل نفس کشیدن و تپش قلب استفاده کند.

یکی دیگر از مضررات این رژیم نرسیدن فیبر به بدن است زیرا در این رژیم میزان سبزیجات و میوه هایی که مصرف می شود بسیار محدود است که این ویژگی مشکلات گوارشی شدیدی برای بدن به وجود می آورد زیرا بدن منبع فیبرش را از دست می دهد.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.