رژیم پالئو و همه چیز در مورد آن

9 بهمن 1402
رژیم پالئو

آیا اسم رژیم عصر حجری یا پارینه سنگی به گوشتان خورده است؟ این رژیم کمی عجیب و متفاوت به نظر می رسد، اما دلیل محبوبیت آن در بین مردم چه می باشد؟ آیا برای انسان های امروزی رژیم مناسبی به حساب می آید؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور دقیق تر با این رژیم آگاه شوید.

رژیم پالئو چیست؟

رژیم پالئو

این رژیم رژیمی است که بر اساس نحوه تغذیه انسان‌ های اولیه در دوره‌ی سنگی باستان الهام گرفته شده است. این رژیم غذایی فرض می ‌کند که طبقه‌ بندی اصلی انسان‌ ها در این دوره، شکارچیان جمع‌ کننده بودند و غذایشان از منابع طبیعی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ ها، سبزیجات و میوه‌ های خشک، تخم مرغ و آجیل‌ ها تشکیل می‌ شود.

در این رژیم، غذاهایی که در دوران سنگی به طور خالص مصرف می ‌شدند، مورد توجه قرار می ‌گیرند و غذاهای فرآوری شده، غلات، شیر و لبنیات، قندها و روغن‌ های زیاد مصرف نمی ‌شوند. به طور کلی، این رژیم تأکید دارد که باید از غذاهای ساده و طبیعی استفاده کرده و از مصرف غذاهای فرآوری شده و افزودنی‌ های شیمیایی خودداری کرد. احتمالاً مزایا و معایب مختلفی برای این رژیم  وجود دارد و این مسئله همواره مورد بحث و بررسی است.

چه غذاهایی در رژیم پالئو نباید مصرف شوند؟

دراین رژیم از مصرف مواد غذایی زیر باید خودداری کنید.

 1. غلات و آرد:  این رژیم توصیه می‌ کند که از غلات مانند گندم، جو، برنج و ذرت، و همچنین محصولاتی که از آن‌ ها تولید می شوند مانند نان، سبوس، آرد و ماکارونی، خودداری کنید.

 2. شیر و لبنیات: در این رژیم مصرف محصولات لبنی ممنوع است. این محصولات شامل شیر، پنیر، دوغ، بستنی و ماست می شوند.

 3. قندها و شیرینی‌ ها: مصرف قندها و شیرینی‌ ها، از جمله قند سفید، شکر، عسل، شیرینی ‌ها، نبات، شکلات و نوشیدنی‌ های شیرین، در رژیم پالئو توصیه نمی‌ شود.

 4. روغن‌ ها و چربی‌ های پرآهن: این رژیم پیشنهاد می کند از روغن ‌های گیاهی مانند روغن سویا، ذرت و کانولا و همچنین چربی‌های پرآهنی که در محصولات گوشت قرمز و همچنین ماهی وجود دارند، پرهیز کنید.

 5. غذاهای پرفیبر: رژیم پالئو توصیه نمی‌ کند از غذاهای پرفیبر مانند لوبیا، نخود، لوبیای سبز و غذاهای فیبری دیگر استفاده کنید.

آیا رژیم غذایی پالئو، رژیم مناسبی است؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که آیا این رژیم غذایی رژیم سالمی می باشد؟ در مورد این موضوع که آیا رژیم پالئو رژیم مناسب و سالمی می باشد تحقیقات زیادی انجام گرفته است، اما هنوز جواب قطعی به این سوال داده نشده است. اما باید این را بگوییم که اکثر کسانی که این رژیم را گرفته اند از نتیجه این رژیم راضی بوده اند.

یکی از فواید این رژیم تغییر در سبک برنامه غذایی و روش زندگیتان است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که این رژیم برای بدن بسیار مفید است.

رژیم پالئو بر روی مصرف مواد غذایی مثل  گوشت، ماهی و سبزیجات تاکید دارد. این امر برای بدن خوب است زیرا باعث چربی زدایی می گردد اما از طرفی ممکن است بدن در معرض کمبود ویتامین دی و کلسیم قرار بگیرد.

همچنین در اثر مصرف بیش از اندازه گوشت و پروتئین ممکن است بدن دچار مشکلات کلیوی، قلبی و حتی سرطان گردد.

فواید رژیم پالئو چیست؟

برخی از مهم ترین فواید رژیم پالئو عبارتند از:

کاهش وزن

یکی از مهم ترین فواید این رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری می باشد. طبق تحقیقاتی که درباره این رژیم انجام گرفت، به مدت 3 هفته از 14 فرد خواسته شد تا این رژیم را بگیرند. و در نتیجه افرادی که از این رژیم پیروی کرده بودند حدود 2 الی 3 کیلو گرم کاهش وزن داشتند.

همچنین طبق تحقیقات دیگر از 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 خواسته شد تا این رژیم را بگیرند و بعد از اتمام دوره افراد علاوه بر کاهش وزن دیابت شان کاهش پیدا کرده بود.

مدیریت دیابت

این رژیم تاثیرات زیادی در بهبود دیابت نوع دو می گذارد. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که این رژیم غذایی باعث کاهش توده چربی، قند خون و فشار خون می گردد. این عوامل همگی باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

کاهش فشار خون

یکی از عوامل مهم در کاهش بیماری های قلبی و عروقی پایین آمدن فشار خون می باشد که این رژیم باعث این امر می گردد.

معایب رژیم پالئو چیست؟

اگر این رژیم را به صورت دلخواه و بدون مشورت با یک کارشناس بگیرید ممکن است بسیاری از مشکلات  به سراغتان بیاید. در این رژیم بعضی از مواد غذایی مانند حبوبات، لبنیات و غلات حذف می شوند.

 حبوبات شامل مقادیر زیادی از فیبر، پروتئین، آهن، روی و مس می باشند. همچنین لبنیات شامل مقادیر زیادی از کلسیم می باشد که  با حذف آن ها بدن دچار کمبود کلسیم می شود.

بنابر مطالب ذکر شده با حذف غلات و لبنیات شما در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان و کمبود کلسیم قرار می گیرید.

برای کسانی که رژیم گیاهخواری می گیرند لوبیا یکی از منابع اصلی پروتئین می باشد در نتیجه رژیم غارنشینی انتخاب مناسبی برای کسانی که وگان را دنبال می کنند نمی باشد.

در واقع خوردن آجیل و سبزیجات و مواد غذایی که دارای فیبر هستند در این رژیم افزایش پیدا می کند که این موضوع از محبوبیت این رژیم کم می کند. زیرا این سبک غذایی به علت اینکه بسیار ملین هستند باعث نفخ معده و ناراحتی معده می شود.

رژیم پاِلئو استاندارد چگونه است؟

در نسخه استاندارد این رژیم، باید قوانین رژیم سنتی اجرا شود. در این رژیم غلات و حبوبات و مواد غذایی فراوری شده کاملا حذف می شود. و بیشتر بر پایه مواد غذایی مثل سبزیجات و آجیل و مواد غذایی کامل استوار است.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در مورد رژیم پالئو توضیح دادیم. این رژیم با اسم رژیم غار نشینی نیز شناخته شده است. افرادی که این رژیم را دنبال می کنند یک سری مواد غذایی را باید حذف کنند و به جای آن میوه ها، دانه ها، آجیل و گوشت را در رژیم غذاییشان بگنجانند.

قابل ذکر است که این رژیم برای کسانی که وگان هستند مناسب نمی باشد. تحقیقات نشان می دهد که این رژِم برای کاهش وزن و حفظ سلامتی بسیار مفید است.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.