بوتاکس معده و همه چیز درباره آن

10 اردیبهشت 1403
بوتاکس معده

به لطف پیشرفت تکنولوژی و همچنین دانش پزشکی شاهد این هستیم که هر ساله روش ها و متد های مختلفی در زمینه لاغری و کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سم بوتولونیم که به آن بوتاکس نیز می گویند، روش جدیدی است که برای لاغری استفاده می شود. برای تزریق بوتاکس به داخل معده باید از یک متخصص استفاده کرد تا با این عمل باعث شود که امکان کاهش وزن فراهم شود. برای آشنایی کامل شما با  این عمل مقاله را با دقت مطالعه نمائید.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده (Gastric Botox) یا (Stomach Botox) یک روش نوین در کاهش وزن و لاغری می باشد که در این روش به بافت داخلی معده تزریق بوتاکس انجام می شود. این کار در اصل یک روش غیرجراحی با حالت تهاجمی کم است که به وسیله آندوسکوپی انجام می شود.

گفته شده است که این روش به لاغری و کاهش وزن کمک زیادی می کند و روند آن را تسریع می کند. در واقع بعد از تزریق بوتاکس، عضلات داخلی معده شل شده و به طور موقت انقباضات عضلات آن کمتر می شود. این مساله باعث می شود که شخص برای مدت طولانی تر احساس سیری داشته باشد تا میلش برای غذا خوردن کاهش پیدا کند.

آیا واقعا بوتاکس معده می تواند منجر به لاغری و کاهش وزن شود؟

لاغری با بوتاکس معده

بله با این عمل می توان به کاهش وزن و لاغری کمک کرد. البته یکی از مهمترین نکات کنار این عمل استفاده از رژیم غذایی و ورزش است. اما بدلیل اینکه این عمل، عملی جدید است و مطالعات کمتری از روش های دیگر لاغری از این عمل در دست است بصورت کاملا قطعی نمی توان راجب آن نظر داد و باید حتما با پزشک متخصص مشورت شود .

چه کسی واجد شرایط برای استفاده از بوتاکس معده هستند؟

این عمل برای نفراتی که صرفا اضافه وزن دارند (شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 و نهایتا 35) گزینه مناسبی برای کاهش وزن  به حساب می آید. افرادی که توانایی کمی در کنترل اشتها دارند و دائما گرسنه هستند، می توانند با تزریق بوتاکس حس اشتها را مقداری از بین ببرند و حس سیری را افزایش دهند.

آیا تزریق بوتاکس به معده خطرناک است؟

اگر این عمل  در یک کلینیک تخصصی و توسط پزشک متخصص انجام بگیرد کاملا بی خطر خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که نتایج دائمی نیستند یعنی عضلات بعد از چند ماه با گذشت زمان دوباره به حالت طبیعی خود بر می گردند و قرار نیست تا ابد تحت تاثیر این فلجی باشند. اگر فرد با استفاده از این روش و در طول مدت تاثیر بوتاکس به اندازه لازم وزن کم کند، می تواند بعد از آن برای تثبیت وزن قدم بردارد و دیگر نیازی به تزریق مجدد نخواهید بود.

آمادگی برای تزریق بوتاکس به عضلات معده چگونه است؟

معاینه برای بوتاکس معده

پیش از شروع فرآیند درمان پزشک متخصص شما را معاینه و طی این معاینه مشخص می کند که شما برای این عمل مناسب هستید یا خیر. در طول این جلسه ممکن است موارد زیر دنبال شوند:

  • در معاینه امکان دارد برای آگاهی بیشتر پزشک از آندوسکوپی استفاده کند.
  • پزشک در جریان سوابق پزشکی شما از جمله سابقه مصرف دارو، بستری شدن، عمل جراحی، آندوسکوپی قبلی و … قرار خواهد گرفت.
  • در این جلسه شما از تمامی فرآیند این عمل (معایب و مزایا) آگاه می شوید.

پیش از تزریق چه مواردی را باید انجام دهیم؟

  • شب پیش از انجام تزریق باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد خونریزی حتما از 1 روز قبل، از تزریق دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین پرهیز کنید .
  • یک روز پیش از این عمل از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.

نحوه عمل بوتاکس معده چگونه می باشد؟

نحوه عمل بوتاکس معده

پیش از اینکه لوله آندوسکوپی از طریق گلو و مری وارد معده شود، پزشک از یک اسپری در داخل گلوی شما استفاده می کند. این اسپری سبب باز شدن هرچه بیشتر گلو شما می شود تا وسایل به راحتی و بدون گیر کردن وارد معده شود. در موارد نادری ممکن است در صورتی که شما توانایی همکاری با پزشک را نداشته باشید، پزشک شما را بیهوش کند ولی معمولا تا آنجا که می شود از بیهوشی صرفه نظر خواهد شد. در اصل وسیله ای که به درون معده شما وارد می شود یک دستگاه آندوسکوپ یا یک دوربین بسیار ریز است که به یک لوله منعطف و باریک اتصال دارد و در درون لوله، سیم ها و دوربین و سایر موارد دیگر قرار دارد. همچنین در سر این لوله سوزنی وجود دارد که حاوی بوتاکس است.

بعد از اینکه لوله وارد معده شما شد، پزشک متخصص با استفاده از نمایشگر در بخش های خاصی از معده شما تزریق را انجام می دهد و باعث فلج  شدن بعضی از عضلات آن می شود. علاوه بر این، متخصص بوتاکس را برای مسدود کردن عصب مرکزی معده که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند تزریق می‌کند تا پس از عمل سریع‌تر و طولانی‌تر از حد معمول احساس سیری کنید.

زمان عمل تزریق بوتاکس چه اندازه می باشد؟

این عمل تقریبا سرپایی با شدت تهاجمی کم است یعنی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. زیرا در این عمل هیچ گونه بریدگی در بدن ایجاد نمی شود. مدت زمان بوتاکس معده می تواند بین 20 تا 30 دقیقه باشد. بعد از آنکه هوشیاری کامل خود را به دست آوردید شما مرخص خواهید شد و زندگی روزمره خود را آغاز خواهید کرد. اگر از بیحسی زیاد یا بیهوشی کم برای شما استفاده شده باشد حتما باید چند ساعت زیر نظر باشید. زیرا با هوشیاری کامل اجازه مرخص شدن شما داده خواهد شد.

بعد از تزریق بوتاکس چه چیزی در انتظار ماست؟

از آنجا که دسترسی به معده از طریق گلو و مری انجام می گیرد معمولا تا چند روز در این نواحی احساس درد خفیف و سوزش خواهید داشت. علاوه بر احساس درد و ناراحتی جزئی ممکن است احساس خستگی هم وجود داشته باشد. که البته بعد از چند روز همه چیز به روال سابق برخواهد گشت. بعد از عمل باید تا چند ساعت از خوردن و آشامیدن کاملا پرهیز نمایید. تا زمانی که احساس نکردید که گلوی شما در کنترلتان است و بدون مشکل می توانید ببلعید، چیزی نخورید.

سخن آخر

ما در این مقاله با روش لاغر شدن با بوتاکس معده و کاهش وزن از طریق این روش آشنا شدیم. بعلاوه متوجه شدیم که در کنار این عمل نیاز به ورزش و رژیم غذایی سالم داریم و این عمل عملی است موقتی تا به نتایج مطلوب تری دست یابیم. برای ایجاد نتایج بهتر، این عمل باید در دوره های 6 ماهه تکرار شود.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.