رژیم شوک

31 خرداد 1402
رژیم لاغری شوک

این روزها رژیم های لاغری بسیاری ابداع شده اند که برخی از آن ها خیلی تاثیرگزار نیستند. برخی تاثیر موقت دارند و بعضی از آن ها هم برای مدت کوتاهی ارائه می شوند. تعدادی از رژیم ها هم وجود دارند که ادعا می کنند که با پیروی از آن ها هم در مدت زمان کوتاهی وزن کم می کنید و هم می توانید کاهش وزن خود را حفظ کنید. یکی از این رژیم ها رژیم شوک نام دارد که در این مقاله آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

رژیم شوک چیست؟

رژیم شوک یک برنامه غذایی است که باعث شوکه شدن متابولیسم بدن می شود. این رژیم با شوکه کردن و افزایش سیستم متابولیک بدن منجر به چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن می شود. با رژیم شوک در دو هفته می توان تا 12 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرد.

مشخص است که رژیم مورد نظر شامل برنامه غذایی با کالری بسیار کم است. به گفته طراحان این رژیم، شوکه کردن متابولیسم بدن، سیستم متابولیک بدن را شارژ کرده و باعث می شود که این اتفاق تا دو سال پایدار بماند. به همین علت این رژیم باعث حفظ کاهش وزن نیز می شود.

روند درمانی رژیم غذایی شوک

رژیم غذایی شوک بر اساس مدل 5-2 برنامه ریزی شده است، به این معنی که به مدت 5 روز از یک برنامه غذایی سخت و شدید پیروی می کنید و سپس دو روز را می توانید غذاهای معمولی بخورید.

شامنهارصبحانه 
2 تخم مرغ آب پز، یک کاسه سالاد، 2 گوجه فرنگی1 تخم مرغ پخته، یک فنجان ماست، 1 سیب1 پرتقال، 1 نان تست، یک فنجان چای یا قهوه بدون شکرشنبه
125 گرم گوشت بی چربی، یک سیب، یک نان تست، 2 گوجه فرنگی125 گرم پنیر، یک نان تست ، 1 پرتقال1 پرتقال، 1 نان تست، یک فنجان چای یا قهوه بدون شکریکشنبه
125 گرم گوشت بی چربی، یک نان تست، 1 گوجه فرنگی، 1 پرتقال1 پرتقال، 1 تخم مرغ آب پز، یک فنجان چای یا قهوه1 پرتقال، 1 نان تست، یک فنجان چای یا قهوه بدون شکردوشنبه
500 گرم سبزیجات پخته از مثل کلم و هویج و یک تخم مرغ پخته200 گرم گوشت یا ماهی پخته شده، 1 گوجه فرنگی، 1 نان تست1 پرتقال، 1 نان تست، یک فنجان چای یا قهوه بدون شکرسه شنبه
2 گوجه فرنگی، 2 تخم مرغ پخته، 1 کاسه سالاد1 پرتقال، 1 تخم مرغ پخته و یک فنجان ماست1 پرتقال، 1 نان تست، یک فنجان چای یا قهوه بدون شکرچهار شنبه

اثر بخشی برنامه غذایی شوک چگونه است؟

کمبود کالری موجب کاهش وزن می شود. بر اساس مطالعات دریافت روزانه 500 کالری یک روش ایمن و پایدار برای لاغری است. در رژیم لاغری شوک زمانی که مقدار کمی کالری به بدن می رسد بدن برای تامین انرژی به سراغ ذخایر چربی رفته و از آن ها استفاده می کند در نتیجه کاهش وزن اتفاق می افتد.

قوانین رژیم شوک

رژیم مورد بحث قوانین خاصی دارد که عبارتند از:

  • باید در طول روز آب فراوان بنوشید.
  • در طول دوره رژیم از مصرف الکل جداً پرهیز کنید.
  • منوی غذایی ثابت در این رژیم را به هیچ وجه نباید تغییر داد.
  • باید زمان مشخصی برای وعده های غذایی در نظر گرفت.
  • در دو روزی که مجاز به خوردن می باشد، نباید پرخوری کنید.

نکته: با قوانینی که ذکر کردیم، می توانید به نتایج خوبی از رژیم دست پیدا کنید اما بهتر است ورزش و فعالیت بدنی هم داشته باشید.

عوارض جانبی رژیم شوک

رژیم شوک دارای عوارضی به شرح زیر می باشد:

مختل کردن عملکرد روده

در انواع رژیم های شوک به دلیل کمبود دریافت مواد مغذی حرکات روده نامنظم شده و عملکرد آن مختل می شود.

از بین رفتن ذخایر آب بدن

اگر چه رژیم غذایی شوک باعث کاهش وزن می شود اما این موضوع بیشتر به دلیل از دست رفتن ذخایر آب و گلیکوژن بدن است. این موضوع می تواند باعث کمبود انرژی و احساس خستگی در فرد هم بشود.

احساس تنبلی

در طول این رژیم به دلیل کاهش دریافت کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن در تولید انرژی ضعیف عمل کرده و فرد احساس تنبلی پیدا می کند.

کمبود مواد مغذی

رژیم های کم کالری همانند شوک بسیار محدود کننده هستند. بدن در این دوره مواد معدنی و مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکرده و این موضوع در دراز مدت باعث پوکی استخوان، شکستگی و کم خونی می شود.

کاهش سرعت متابولیسم بدن

متابولیسم سریع کلید اصلی کاهش وزن است، اما در رژیم غذایی شوک موجب کاهش متابولیسم بدن می شود. تلاش برای کاهش وزن در مدت کوتاه منجر به تحلیل رفتن عضلات می شود. اگر بافت عضلانی کاهش یابد میزان سوخت و ساز بدن هم کاهش پیدا می کند.

فواید پیروی از رژیم شوک

پیروی از برنامه غذایی شوک فوایدی برای بدن به همراه دارد که به شرح زیر می باشد:

سم زدایی

به دلیل این که در این رژیم آب فراوانی مصرف می شود، تاثیر فراوانی بر سم زدایی بدن دارد.

رهایی از استپ وزنی

برنامه غذایی شوک برای رهایی از استپ وزنی بسیار مناسب است.

درمان بیماری های مختلف

این رژیم در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر فراوانی دارد. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، انواع سرطان و سندروم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد.

نکات مهم در پیروی از رژیم شوک

در ادامه نکاتی را ذکر می کنیم که برای نتیجه گیری بهتر از رژیم شوک باید رعایت شود:

از خوردن هر نوع قند مصنوعی پرهیز کنید

در طول 14 روز رژیم خود هر گونه قندیجات مصنوعی مانند شیرینی، شکلات، بستنی، کلوچه و … را حدف کنید و به جای آن از قندهای طبیعی مانند توت، خرما و عسل به مقدار کمی استفاده کنید.

مصرف پروتئین را افزایش دهید

با افزایش مصرف پروتئین در طول رژیم احساس سیری خود را افزایش دهید. خوردن مواد غذایی پروتئین دار موجب می شود کمتر احساس گرسنگی کنید و علاوه بر آن باعث تقویت عضلات بدن نیز می شود.

مصرف سبزیجات را چندین برابر کنید

سبزیجات غیر نشاسته ای را به طور فراوان در رژیم خود بگنجانید. بروکلی، اسفناج، فلفل دلمه، هویج و خیار نمونه ای از این سبزیجات هستند.

کربوهیدرات را به طور دورانی مصرف کنید

نباید مصرف کربوهیدرات را به طور کامل حذف کنید و قرار هم نیست که به طور آزادانه آن را مصرف کنید. به همین منظور می توانید در روزهایی که ورزش و فعالیت بدنی دارید، کربوهیدرات مصرف کنید و در روزی که ورزش نمی کنید، تا حد ممکن مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

چگونه می توان به رژیم شوک پایبند ماند؟

خیلی از افراد نمی توانند تا پایان رژیم آن را حفظ کنند بلکه نیمه کاره آن را رها کرده و به نتیجه نمی رسند. برای پیشگیری از این موضوع می توان از راهکارهای زیر کمک گرفت:

  • از اعضای خانواده و اطرافیان خود بخواهید در طول رژیم مراعات برنامه غذایی شما را داشته باشند.
  • سعی کنید در مدتی که رژیم دارید کمتر به مهمانی بروید.
  • برای خود هدف کوتاه مدت تعیین کنید تا کم کم به نتیجه دلخواه نزدیک شوید.
  • برنامه غذایی خانواده را تقریباً مشابه برنامه غذایی خود بچینید.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.