رژیم بارداری و تغذیه مناسب

30 مرداد 1402
رژیم بارداری

داشتن رژیم غذایی صحیح در طول دوران بارداری کمک ویژه ای به رشد و نمو بهتر جنین می ‌کند. با ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره اینکه به کدام مواد مغذی نیاز دارید، کسب کنید.

تغذیه و رژیم بارداری

هیچ نوع فرمول عجیبی برای رژیم بارداری سالم وجود ندارد. در حقیقت، اصول اولیه تغذیه سالم در طول دوران بارداری نیز یکسان است. مصرف زیاد میوه و سبزیجات، مصرف غلات کامل، چربی ‌های سالم و پروتئین. با این حال، احتیاج است در طول دوران بارداری توجه بیشتری به چند ماده‌ی مغذی داشته باشیدکه در ادامه مطلب مهم ترین های آن ها را برای شما بیان کرده ایم.

فولات و فولیک اسید

فولیک اسید در بارداری

در رژیم بارداری، فولات و فولیک اسید از نارسایی مادرزادی جلوگیری می کند، فولات نوعی از ویتامین های گروه ب است که سبب پیشگیری از ناهنجاری جدی مغز و نخاع (نقص لوله‌ی عصبی ) می شود. تحقیقات نشانگر کاهش خطر زایمان زودرس با استفاده از مکمل فولیک اسید می باشند.

میزان مورد نیاز استفاده از فولات به طور روزانه 400 تا 1000 میکروگرم قبل و در دوران بارداری می باشد.

می توان از منابع خوب فولات، غلات صبحانه ‌ی فراوری ‌شده، سبزیجات برگدار و سبز، مرکبات و حبوبات خشک شده نام برد.

بعلاوه انتخاب رژیم بارداری سالم، مصرف روزانه‌ ی ویتامین سبب تامین مواد مغذی بدن می گردد. تمام بانوانی که امکان دارد باردار شوند می بایست به طور روزانه مکمل ویتامین فولیک اسید استفاده کنند.

کلسیم

کلسیم در بارداری

در رژیم بارداری، کلسیم سبب تقویت استخوان‌ ها می گردد. مادر و جنین به منظور داشتن استخوان ‌ها و دندان‌ های مستحکم نیاز به کلسیم دارند. کلسیم سبب بهبود عملکرد سیستم گردش خون، سیستم عصبی  وعضلانی می شود.

میزان مورد نیاز استفاده از کلسیم به طور روزانه 1000 الی 1300 میلی گرم می باشد.

می توان از منابع خوب کلسیم، محصولات لبنی، بروکلی، کلم‌پیچ، بسیاری از آبمیوه‌ ها و غلات‌‌ صبحانه که غنی شده از کلسیم هستند را نام برد.

ویتامین دی

در رژیم بارداری، ویتامین دی سبب تقویت استخوان می گردد. ویتامین دی نیز به تشکیل دندان ‌ها و استخوان های جنین کمک بسیاری می‌ کند.

میزان مورد نیاز استفاده از ویتامین دی به طور روزانه 600 IU می باشد.

می توان از منابع خوب ویتامین دی، ماهی های چرب، شیر و آب پرتقال غنی ‌شده را نام برد.

پروتئین

در رژیم بارداری پروتئین به رشد بهتر کمک ویژه ای می‌ کند، در واقع پروتئین برای رشد جنین در دوران بارداری حیاتی می باشد.

میزان مورد نیاز استفاده از پروتئین به طور روزانه 71 گرم می باشد.

می توان از منابع خوب پروتئین، گوشت لخم، ماهی، ماکیان، تخم مرغ، نخود و لوبیا، آجیل و فراورده‌ های سویا نام برد.

آهن

در رژیم بارداری، آهن سبب جلوگیری از بروز کم‌ خونی می گردد. بدن زن باردار به دو برابر آهن بیشتر از زنان غیر باردار نیاز دارد. در واقع بدن به منظور تولید خون بیشتر به این میزان آهن احتیاج دارد تا قادر به تامین اکسیژن جنین باشد.

اگر میزان ذخیره‌ ی آهن بدن کم باشد یا در طول دوران بارداری به میزان کافی آهن دریافت نکنید، امکان دارد دچار کم ‌خونی شوید. همچنین در کمبود آهن احساس خستگی شدید خواهید داشت. کم ‌خونی مفرط در طول دوران بارداری احتمال خطراتی همچون وزن کم نوزاد، زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان را نیز تشدید می کند.

میزان مورد نیاز استفاده از آهن به طور روزانه 27 میلی گرم می باشد.

می توان از منابع خوب آهن، گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، غلات صبحانه ‌ی غنی‌شده با آهن، حبوبات و سبزیجات را نام برد.

آهن موجود در محصولات حیوانی، مثل گوشت، به ‌راحتی جذب بدن می ‌‌شود. برای تقویت جذب این ماده مغذی از منابع مکملی و گیاهی، در کنار وعده غذایی یا آبمیوه‌ های سرشار از ویتامین ث، استفاده کنید. اگر در کنار مکمل آهن، از آب ‌پرتقال مصرف می کنید، حواستان باشد که آب‌ پرتقال غنی شده با کلسیم نباشد، زیرا کلسیم سبب جذب کاهش آهن می گردد.

مکمل‌ها

بهتر است در رژیم بارداری برای استفاده از مکمل ها با متخصص زنان مشورت کنید.

حتی اگر تغذیه سالمی دارید، امکان دارد باز هم مواد مغذی اصلی را دریافت نکنید. مصرف روزانه ‌ی ویتامین ‌ها به دریافت مواد مغذی اصلی کمک می کند (سه ماه پیش از بارداری مصرف این ویتامین ‌ها را آغاز کنید). اگر دچار بیماری زمینه ای هستید و یا گیاهخواری را انتخاب کرده اید، پزشک متخصص می تواند مکمل‌ های ویژه ای را برای شما تجویز کند.

غذاهایی که نباید از آن ‌ها مصرف کنید

غذاهایی که نباید در بارداری مصرف کنید

بیش از آن چیزی که تصور می کنید، تغذیه روی سلامتی کودک تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه مطلب به غذاهایی که می بایست در طول دوران بارداری از خوردن آن پرهیز شود، اشاره خواهیم کرد. شما قطعا بهترین شرایط را برای نوزاد خود می ‌طلبید. به همین علت به غلات صبحانه ی خود میوه اضافه کرده، بر روی سالادها نخود می ‌ریزید و از مغز بادام برای میان ‌وعده‌ی خود استفاده می کنید. اما آیا می ‌دانید در دوران بارداری می بایست از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنید؟ در ادامه مقاله به مواد مغذی ابتدایی در طول دوران بارداری اشاره خواهیم کرد.

  • از غذاهای دریایی حاوی جیوه دوری کنید.
  • از غذاهای دریایی خام، نپخته یا آلوده دوری کنید.
  • از مصرف گوشت، تخم مرغ و ماکیان نپخته دوری کنید.
  • غذاهای غیر پاستوریزه استفاده نکنید.
  • میوه و سبزیجات نشسته استفاده نکنید.
  • از مصرف فراوان کافئین بپرهیزید.
  • از مصرف دمنوش اجتناب کنید.
  • از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

اصول ابتدایی‌ تغذیه‌ ی سالم

انتخاب غذاهای صحیح، اساس تغذیه در طول دوران بارداری است. هرگز نباید در دوران بارداری به دنبال رژیم لاغری و کاهش وزن رفت. در ادامه مطلب به مواردی که باید مصرف کنید، اشاره می ‌کنیم.

داشتن تغذیه سالم در طول دوران بارداری یکی از مهم ترین و بهترین اقداماتی است که می توانید انجام دهید. به هر صورت، غذایی که میل می کنید اساسی‌ ترین منبع تغذیه‌ی جنین است.

غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، گوشت، ماهی، ماکیان، تخم مرغ، لوبیا، انواع لبنیات، نوشیدن آب، مصرف چربی و روغن های سالم، مصرف مکمل‌ ها و حتی در مواقع هوس مصرف شیرینی سبب رشد و نمو جنین می گردد.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.