رژیم لاغری اصولی

18 مهر 1402
رژیم لاغری اصولی

امروزه با افزایش روز افزون مشکل چاقی و اضافه وزن روش های بسیاری برای لاغری ابداع شده اند که برخی از آن ها ریشه علمی ندارند و ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازند. برای کاهش وزن باید از یک رژیم لاغری اصولی و استاندارد پیروی کرد که هم به تناسب اندام رسید و هم سلامت بدن را حفظ کرد. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد رژیم لاغری استاندارد را مورد بررسی قرار دهیم. پس همراه ما باشید:

رژیم لاغری اصولی یعنی چه؟

رژیم غذایی ای سالم و اصولی است که علاوه بر کاهش وزن سلامت بدن را نیز در نظر داشته باشد و موجب بهبود آن شود. چنین رژیمی باید بر روی همه گروه های غذایی مورد نیاز بدن تاکید داشته باشد و شخص را از خوردن غذایی محروم نکند بلکه فقط مصرف مواد غذایی پر کالری را محدود کند. رژیم کتوژنیک و رژیم مدیترانه ای دو نمونه از رژیم های لاغری اصولی محسوب می شوند.

ویژگی های رژیم لاغری اصولی

هر رژیم لاغری اصولی و استاندارد بر اساس قانون های مشخصی ارائه شده است و دارای ویژگی هایی می باشد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

رژیم لاغری هر شخص متفاوت است

رژیم لاغری اصولی

در رژیم های لاغری غیر استاندارد ویژگی هایی مانند سن، جنسیت، قد، میزان فعالیت بدنی و … هیچ تاثیری بر روی برنامه غذایی شما ندارد، یعنی در هر سن و شرایطی که باشید باز هم برنامه غذایی تان با بقیه یکسان است. این در حالی است که در یک رژیم لاغری اصولی تمام ویژگی های شخص در نظر گرفته شده و متناسب با آن برنامه غذایی ارائه می شود.

برای مثال کالری مورد نیاز مردان با زنان متفاوت است و یا هر چه شخص قد بلند تر باشد به کالری بیشتری نیاز خواهد داشت.

دارای تمامی گروه های غذایی است

همانطور که اشاره کردیم رژیم لاغری اصولی باید تمام گروه های غذایی را دارا باشد. اکثر رژیم های غیر استاندارد فرد را از خوردن برخی گروه های غذایی منع می کنند.

هیچ وعده غذایی را حذف نمی کند

رژیم لاغری اصولی

بسیاری از رژیم های نادرست برخی از وعده های غذایی را حذف می کنند.

برای مثال اجازه خوردن وعده شام را به فرد نمی دهند. و یا میان وعده ای برای او در نظر نمی گیرند، در حالی که رژیم لاغری اصولی باید تمام وعده های اصلی و میان وعده را داشته باشد.

برخی از رژیم های لاغری به شدت کالری را محدود می کنند و موجب می شوند که فرد مدام احساس گرسنگی داشته باشد. این موضوع فرد را وادار به شکستن رژیم می کند.

هزینه بر نمی باشد

از دیگر ویژگی های رژیم لاغری مناسب و صحیح، مقرون بصرفه بودن آن است و احتیاجی به هزینه های اضافی برای خرید قرص، دمنوش لاغری و غذاهای خاص ندارد.

سلامت بدن را به سرعت کاهش وزن ترجیح می دهد

انواع مختلفی از رژیم های لاغری سریع وجود دارند که کاهش وزن زیادی را در مدت زمان کوتاه وعده می دهند. اکثر افرادی که از این رژیم ها استفاده می کنند شاید در عرض چند روز وزن زیادی را کم کنند اما این کاهش وزن پایدار نیست و بعد از مدتی وزنشان به حالت اولیه باز می گردد. این رژیم ها عوارض بسیاری هم برای بدن در پی دارد.

بنابراین رژیم لاغری اصولی باید ابتدا سلامت بدن را در نظر بگیرد و سپس کاهش وزن.

شما را به داشتن فعالیت بدنی تشویق می کند

فعالیت بدنی همراه با رژیم لاغری

هیچ برنامه غذایی ای برای لاغری، به تنهایی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کافی نیست. در صورتی می توانید به صورت اصولی وزن کم کنید که در کنار پیروی از رژیم لاغری اصولی فعالیت منظم بدنی و ورزشی نیز داشته باشید. رژیم لاغری متناسب باید شما را به داشت فعالیت بدنی نیز تشویق کند.

مواد غذایی ضروری در رژیم لاغری اصولی

برخی از مواد غذایی باید به فراوانی در رژیم های لاغری وجود داشته باشند. برخی از این مواد غذایی به شرح زیر می باشند:

میوه ها

میوه ها علاوه بر این که میان وعده های خوشمزه ای هستند بمب مغذی نیز به شمار می آیند. سعی کنید در طول رژیم خود از میوه های تازه استفاده کنید. با این که میوه ها دارای قند می باشند اما به دلیل طبیعی بودن نسبت به مواد غذایی شیرین شده انتخاب های مناسب تری هستند.

اگر مبتلا به دیابت هستید توجه داشته باشید که از میوه هایی مانند ملون و آووکادو که قند کمتری دارند استفاده کنید.

سبزیجات

سبزی ها از منابع اصلی ویتامین و مواد معدنی هستند. سبزیجات برگدار مانند اسفناج، بروکلی، کلم و لوبیا سبز معمولاً بیشترین مواد مغذی را دارا هستند. با مصرف این مواد در کنار غذا مواد مغذی ارزشمندی را در بدن خود جذب کنید.

پروتئین

پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی است که بدن برای عضله سازی و عملکرد بهتر ماهیچه ها به آن احتیاج دارد. گوشت های کم چرب مانند ماهی، مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ منبع اصلی پروتئین هستند، البته برای این که چربی و کلسترول آن ها را به حداقل برسانیم باید پوستشان را جدا کنیم.

انواع آجیل و لوبیا هم منابع خوبی از پروتئین، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند که با مصرف آن ها احساس سیری بیشتری خواهید داشت. سعی کنید مصرف خوراکی هایی که نام می بریم را در طول رژیم خود بیشتر کنید:

  • عدس
  • لوبیا
  • نخود
  • بادام
  • فندق
  • دانه های آفتابگردان

غلات کامل

غلات کامل، مواد مغذی بسیاری را برای بدن فراهم می کند. بجای استفاده از غلات تصفیه شده مانند برنج سفید و نان سفید سعی کنید از برنج قهوه ای و نان سنگک که دارای غلات کامل هستند استفاده کنید.

لبنیات

لبنیات دارای مواد مغذی، ویتامین دی و کلسیم هستند که مصرف آن ها در طی رژیم لاغری اصولی توصیه می شود.

مصرف روغن ها در رژیم غذایی

برای استفاده از روغن به نکات زیر توجه کنید:

  • در برنامه غذایی خود روغن ها را با احتیاط مصرف کنید.
  • محصولاتی مانند سس سالاد و مایونز را که حاوی چربی هستند از نوع کم چرب انتخاب کنید.
  • از سرخ کردن کامل غذا در روغن بپرهیزید.
  • به جای استفاده از روغن های مضر سعی کنید از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن کنجد استفاده کنید.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.