رژیم دانمارکی

15 آبان 1402
رژیم دانمارکی

امروه انواع مختلفی از رژیم های لاغری وجود دارند که هر کدام با اصول خاصی منجر به کاهش وزن می شوند. یکی از انواع این رژیم ها، رژیم دانمارکی نام دارد که به شما کمک می کند تا در مدت زمان 13 روز بخش زیادی از چربی های خود را بسوزانید. با ما همراه باشید تا درباره این رژیم لاغری بیشتر بدانید.

رژیم دانمارکی چیست؟

رژیم لاغری دانمارکی یکی از انواع رژیم های سخت و محدود کننده است که هر کسی نمی تواند از پس آن بربیاید و از آن پیروی کند. طبق ادعای طرفداران این رژیم، کاهش وزن 8 الی 9 کیلوگرمی در طول 13 روز با پیروی از رژیم لاغری دانمارکی اتفاق می افتد. 

چای سبز

برنامه غذایی رژیم دانمارکی برای کاهش وزن شامل یک وعده صبحانه که تنها یک فنجان قهوه یا چای سبز است و دو وعده اصلی ناهار و شام است. البته در وعده صبحانه شما به جای چای سبز یا قهوه می توانید از دمنوش های لاغری یا نوشیدنی های دتاکس هم استفاده کنید.

کالری مجاز در طول رژیم لاغری دانمارکی

حداکثر میزان مصرف غذای روزانه در این رژیم غذایی ۹۰۰ کالری است. اگر مقدار کالری دریافتی شما بیش از این مقدار باشد یعنی شما از رژیم خود خارج شده اید. با استفاده از اپلیکیشن های کالری شمار، می‌توانید کالری موجود در هر وعده غذایی را محاسبه کرده و طبق میزان مجاز کالری مصرف کنید.

غذاهای مجاز در رژیم لاغری دانمارکی

رژیم دانمارکی

در طول رژیم دانمارکی شما مجاز هستید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • ماهی
  • گوشت مرغ بدون پوست
  • برش های بدون چربی گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • انواع سبزیجات
  • گوشت بوقلمون
  • چای سبز و قهوه
  • استیک گوشت

مزایای رژیم دانمارکی

پیروی از رژیم لاغری دانمارکی دارای مزایایی به شرح زیر می باشد:

افزایش سوخت و ساز بدن

مصرف مواد غذایی ای که در این دوره ۱۳ روزه مجاز هستند، سرعت سوخت‌ و ساز بدن را بالا می‌برند. تخم‌مرغ، گوشت گوساله و مرغ سرشار از پروتئین بوده و به انرژی بیشتری برای بلعیدن و هضم شدن نیاز دارند، از این رو سرعت متابولیسم بدن را بالا برده و سوخت و ساز را افزایش می دهند، به همین علت به غذاهای ترموژنیک معروف هستند.

کاهش سلولیت بافتی

هم‌ زمان با کاهش یافتن وزن بدن میزان سلولیت بافتی هم کمتر می‌شود. سلولیت در واقع چربی انباشته‌ شده در زیر پوست است که بیشتر در ناحیه شکم، ران، پهلوها و باسن دیده می‌شود. چربی زیر پوستی اگر بیشتر از مقدار طبیعی باشد حالتی نازیبا به پوست می بخشد. در رژیم لاغری دانمارکی با سوختن چربی ‌های اضافه، به مرور حجم سلول‌ های چربی کم شده و سلولیت نیز کاهش می یابد.

معایب رژیم دانمارکی

بر اساس نظر بسیاری از پزشکان پیروی از رژیم لاغری دانمارکی روش مناسبی برای کاهش وزن نیست چرا که علاوه بر عوارض بسیاری که دارد نتایج حاصل از آن نیز موقت و ناپایدار می باشد. برخی از عوارض این رژیم لاغری عبارتند از:

آسیب دیدن سیستم متابولیسم بدن

یکی از اصلی ترین معایب این رژیم لاغری کاهش یافتن سرعت سوخت و ساز بدن بعد از پایان دوره رژیم است. در تمامی رژیم‌ های لاغری کم‌ کالری، بدن خود را با شرایط جدید تطابق داده و برای حفظ انرژی، سرعت متابولیسم خود را کم می کند. بعد از مدتی این روند تبدیل به یک عادت بلند مدت شده و ضریب متابولیسم بدن دچار افت و کاهش محسوس شده و در نتیجه چربی های بیشتری در بدن تجمع می کنند.

بنابراین با شروع شدن رژیم عادی غذایی، وزن در مدت کمی به حالت اولیه برمی‌ گرد، با این تفاوت که این بار کم کردن وزن بسیار دشوارتر خواهد بود.

عدم تعادل در غذاهای موجود در رژیم دانمارکی

از آن جایی که برخی گروه های غذایی در رژیم لاغری دانمارکی به طور کامل حذف شده اند، احتمال بروز کمبود پروتئین و مواد معدنی در طول رژیم بسیار زیاد است و ممکن است عوارض متعددی را در پی داشته باشد. برای مثال کمبود کربوهیدرات موجب بروز سر درد، خستگی، کاهش توانایی های ذهنی و زود رنجی می شود.

هم چنین کاهش ریز مغذی ها تاثیر منفی بسیاری بر روی متابولیسم بدن دارد و منجر به بروز دیابت و بالا رفتن کلسترول خون می شود.

تحلیل عضلات

اگرچه محدودیت شدید در مصرف کربوهیدرات می‌ تواند تا حدودی سیستم متابولیسم بدن را به سمت چربی‌ های ذخیره ‌شده در بدن سوق دهد اما اگر رژیم غذایی همچون رژیم دانمارکی بسیار کم‌ کالری باشد و به مقدار کافی از پروتئین برخوردار نباشد سیستم متابولیسم بدن از پروتئین‌ های عضلانی به ‌عنوان سوخت استفاده خواهد کرد و این موضوع موجب تحلیل یافتن عضلات بدن می شود.

کاهش آب بدن

در حالت معمول بدن از گلوکز (قند) به ‌عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می‌کند. اما در رژیم‌ های بسیار کم کربوهیدرات، مانند رژیم لاغری دانمارکی، بدن از چربی به ‌جای قند استفاده می‌کند، اما پیش از استفاده ی چربی، لازم است قند ذخیره ‌شده در کبد و عضلات مصرف شوند. این اتفاق معمولاً در طی هفته اول شروع رژیم رخ می ‌دهد.

کربوهیدرات‌ ها برای ذخیره شدن به آب احتیاج دارند، بنابراین با کم شدن ذخایر کربوهیدرات، آب زیادی از دست می ‌رود. رژیم کم کربوهیدرات با قرار دادن شما در شرایط نیاز بیشتر به آب، ریسک کم آب شدن بدن را بسیار بالا می ‌برد.

قوانین رژیم دانمارکی

اگر قصد دارید از رژیم لاغری دانمارکی پیروی کنید، باید قوانین این رژیم را به خوبی بدانید:

  • رژیم لاغری دانمارکی فقط برای مدت زمان ۱۳ روز است نه کمتر و نه بیشتر.
  • هیچ گونه تنقلاتی در این رژیم غذایی وجود ندارد و فقط وعده های اصلی صرف می شوند یعنی صبحانه، نهار، شام.
  • در طول رژیم دانمارکی هر زمان احساس گرسنگی به شما دست داد مجاز هستید که آب بنوشید زیرا به رفع گرسنگی کمک می کند.
  • وعده های اصلی باید دقیقاً در زمان معین مصرف شوند. صبحانه ۸ صبح، نهار ۲ ظهر، شام ۶ بعد از ظهر. بعد از ساعت ۶ به بعد نباید چیزی میل کنید.
  • به هیچ عنوان از غذایی که در داخل برنامه غذایی وجود ندارد استفاده نکنید.
  • اگر احساس حالت تهوع و یا سرگیجه داشتید رژیمتان را قطع کنید.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.